arhiva vijesti

PROGRAM KLUBA SUFINANCIRA GRAD ZAGREB


MEĐUNARODNI PROGRAM KLUBA SUFINANCIRA MINISTARSTVO KULTURE RH


Zagreb salon

 

Izložba fotografija ZAGREB na KVADRAT

Izložba fotografija  ZAGREB na KVADRAT

Izložba fotografija zagrebačkog autora Damira Pildeka, člana Fotokluba Zagreb (1960) otvora se u utorak, 27. travnja u 19. sati u Galeriji Fotokluba Zagreb, Ilica 29/III

Izložba je postavljena u dvije spojene prostorije Galerije kluba i odvija se u ciklusima fotografija - zagrebačkih panorama, posebnih tematskih cjelina ili pojedinačnih fotografija urbanog pejzaža, arhitekture i prizora iz svakodnevnog života grada Zagreba. Fotografije su različitih formata i različitih tehnike izrade.
Najimpresivnije su fotografije panorama od kojih je najveća veličine 0,7 x 5,7 m, a ostale dvije su dimenzija 0,7 x 2,5 m. Pojedinačne fotografije i fotografije koje tvore posebne cjeline su dimenzija 40 x 40 cm.

Koncept izložbe temelji se na izdvojenim ciklusima, koji započinje velikom panoramom Ilice snimljena na potezu od Britanskog trga do ugla Frankopanske ulice, a nastavlja se dalje panoramom Frankopanske. Panoramske fotografije impresioniraju, ne samo svojom veličinom, već i jednostavnošću, svojom izuzetnom formom i sadržajem, ispisanih čistih boja i fotografskih kompozicija. Pildek ih je napravio majstorskom preciznošću na visokokvalitetnom materijalu - na fotografskom platnu (Hahnemuehle Daguerre Canvas) i na polumat i sjajnom arhivskom foto papiru.

Izložba se nadalje razvija u ciklusima pojedinačnih fotografija ili tematskih cjelina fotografija urbanog pejzaža, detalja, arhitekture i raznih prizora sa zagrebačkih ulica, od kojih posebno impresioniraju: motivi i prizori sa Gornjeg grada (čovjek u snijegu, lanterna, prozor i konj, kula Lotrščak, pogled na Katedralu sa Gornjeg grada, drvena pročelja i dvorište u Radićevoj, poznati motiv Zagorke u Tkalčićevoj ulici, impozantna crvena zgrada sa svetiljkom u Novoj Vesi, kandelabri i neboder na Jelačićevom trgu, nostalgične fotografije Paromlina, a zatim su to zagrebačka nova gradilišta u Jurišićevoj, nove vizure novih motiva Zagreba preko Save i drugi..

Uz fotografije na zidovima Galerije, autor je u izložbeni je prostor postavio fotografije uličnih svjetiljki, onih starih, dobrih Majerovih plinskih lanterni i kandelabera impozantnih veličina: 0,6 x 2,5 m.

Tehnički aspekt izrade fotografija bio je podređen unaprijed promišljenoj autorovoj idejnoj osnovi. Tako na fotografijama u boji vidimo i doživljavamo svu ljepotu Zagreba, koja inače nije nepoznata, ali je ovdje još više izražena, istaknuta. One nose u sebi nešto posebno, intimno i simbolično. Fotografije u crno-bijeloj tehnici su isto tako maštovito stilizirane, likovno uređene i pročišćene suvišnih detalja, što im daje uz izvornu dokumentarnost i novu estetsku kvalitetu.

Sve su fotografije profesionalno, tehničko i kompozicijski savršeni uradci. Iznimnom skladu motiva i načina stvaranja fotografskih slika pridonosi oplemenjena osobna, autorska poetika. Na svakoj se pojedinoj fotografiji može osjetiti suptilan sadržaj, jasna poruka, čista i precizna kompozicija slikovnih elemenata i tehnička savršenost. Izložba u cjelini svojim sadržajem, formom i postavom djeluju kao usklađeno, harmonično djelo likovnih melodija, u kojoj se jedna lirska simfonija prepliće s drugom čineći tako melodioznu fotografsku temu u izvrsnom ritmu i ugođaju.

Damir Pildek je formiran autor sa dugim 35 godišnjim fotografskim stažem. Njegov interes za fotografiju javlja se već u osnovnoj školi. Kao 15-godišnjak razvijao je svoje crno-bijele filmove u improviziranoj tamnoj komori i povećavao fotografije na aparatu za povećavanje, izrađenom od starog fotografskog aparata, kondenzora s vojnog otpada i rasvjete u limenci od valvolin ulja. Prve ozbiljnije i sigurnije fotografske korake napravio je u Fotoklubu Zagreb, čijim je članom postao prije trideset godina, davne 1980. godine. Prve instruktivne kritike dao mu je tadašnji predsjednik Kluba Đuro Griesbah.

Nakon završetka školovanja, a potom i zaposlenja, izlagačku fotografiju je, kaže, „ostavio po strani“, iako fotografiju, kao svoj izričaj i životni stil i dalje njeguje uglavnom kroz obiteljsku, putopisnu i dokumentarnu fotografiju. Izlagačkoj i umjetničkoj fotografiji se ponovno vraća 1997. godine, kad su se počeli pojavljivati digitalni fotoaparati. Spoj elektronike i fotografije bio je razlogom njegova proučavanja digitalnih aparata i tehnike, tako da 1998. godine nabavlja prvi digitalni fotoaparat. Od tada do danas intenzivno se bavi digitalnom fotografijom. Prije desetak godina počeo je pisati o fotografiji za svoj gušt, uređujući kao izdavač svoj web časopis Photopixel.

U ovom vremenu Damir Pildek je napisao mnoge recenzije novih aparata i tehnikâ za web stranice Iskona i fotočasopisa XXL. Sudjelovao je na više od 60 domaćih i međunarodnih izložbi fotografija. Premda mu je urbani − kao i prirodni − pejzaž u središtu umjetničkog stvaralaštva, zaokupljaju ga teme i motivi portreta, arhitekture, prizora iz svakodnevnog života. Preko deset godina snima i objavljuje fotografije sa Off Road trkâ Croatia Trophy u najvećim svjetskim offroad magazinima. U stvaralačkom radu ne oslanja se isključivo na svoj senzibilitet i iskustvo, već i na kontinuirano učenje, praćenje noviteta u fotografskoj tehnici, kretanja u domaćoj i svjetskoj fotografiji, kao i tehničke mogućnosti izražavanja svojih ideja.

I da zaključimo! Cijela izložba je jedna zanimljiva, posebna i maštovita Pildekova fotografska priča o gradu kojeg on voli i cijeni na kvadrat. Otuda su njegove fotografije istodobno izrazitih percepcijskih kvaliteta koje prenose i određene emocije − od ushićenja i emocionalnih stapanja s odabranim motivom do melankoličnih, rekao bih, elegijskih ugođaja.
Zato je razumljivo što autor izložbu posvećuje svom gradu u povodu njegovog skorašnjeg rođendana, svojem klubu, čiji tridesetu obljetnicu članstva obilježava ove godine, svojoj obitelji, prijateljima, klupskim kolegama, a to sve zajedno stavlja u zlatni okvir proslave svog skorašnjeg 50. rođendana.

Vinko Šebrek