arhiva vijesti

PROGRAM KLUBA SUFINANCIRA GRAD ZAGREB


MEĐUNARODNI PROGRAM KLUBA SUFINANCIRA MINISTARSTVO KULTURE RH


Zagreb salon

 

Izložba fotografija Biljane Knebl i Vinka Šebreka - dobitnika zvanja Afiap

Izložba fotografija Biljana Knebl BOJE, LJUDI, GRADOVI
Galerija Fotokluba Zagreb, Ilica 29/3, Zagreb,
29. 10. – 18. 11. 2013.


Fotografirajući slikarskim umijećem

Biljana Knebl svestrana je umjetnica koja se uz grafički dizajn, ilustraciju, slikarstvo, dugi niz godina bavi fotografijom, a od 2008. godine aktivna je članica Fotokluba Zagreb. Ono što je specifično kod ove autorice jest da je to kreativno iskustvo, koje zahtijeva preciznost i maštu, uspješno utkala u sve svoje fotografske slike, bez obzira jesu li su one umjetničkog ili dokumentarističkog karaktera.

Kao što i sam naziv izložbe govori, „Boje, ljudi, gradovi“samo su inicijalni likovni elementi preko kojih autorica razvija priču jednog pažljivo odabranog trenutka. Upravo je fotografija kao medij neodvojiva od klasičnih umjetnosti, jer je od druge polovice 19. stoljeća pomoglo slikarstvu da evoluira u nove mogućnosti ili čak krajnosti, postavši svjesna imitacija fotografske slike.

Pojedine scene u Biljaninom radu, bez obzira da li se radi o jednostavnim ili složenim interijerima ili eksterijerima, postaju namjerni fragmenti neke veće priče u kojima autorica izražava svoju osjećajnost pomoću naglašenih jarkih boja koje postaju njezin zaštitni znak.
U ciklusu od tridesetak radova, većina kojih su bili pojedinačno izlagani na međunarodnim žiriranim izložbama, autorica stvara novu prepoznatljivu estetiku u kojoj snimljeni likovi stoje poput statista ispred bogate, dinamične kulise. Upravo ono što je u pozadini jest glavna tema fotografije, kao što su jureći tramvaji, ulice prekrivene snijegom, jumbo plakati, šareni zidni graffiti, telefonske govornice, restorani…

Sve je živo i ubrzano kao što i očekujemo od današnjih megapolisa, a opet s druge strane i statično. Suvremenog čovjeka kao da je progutala ta blještava okolina i nametnula mu nov, ali distancirani način života od vlastite prirode. Čovjek tako besciljno luta u prostoru i vremenu, vrteći se stalno u krug, pokušavajući otkriti smisao vlastite individualnosti.
Kontrastirajući ta dva elementa, fotografske slike Biljane Knebl uvlače nas u središte zbivanja, tako da i gledatelji postaju sudionici te paradoksalne igre s ironičnim predznakom. Igre koja nikada neće utihnuti, na njezinim „kirurški“ dorađenim radovima, tjerajući nas na neprestano promišljanje.
Svebor Vidmar


Biografija

Biljana Knebl dugi je niz godina radila u izdavačkoj djelatnosti kao likovni urednik, dizajner i grafički urednik. Za više izdavačkih kuća radila je likovnu opremu i pripremu za tisak slikovnica, knjiga, kalendara, plakata, reklamnih mapa, kataloga, na koje je primjenjivala svoje ilustracije i fotografije te ih grafički dizajnirala. Izlagala je svoje likovne radove na više samostalnih i skupnih izložbi u galerijama, knjižnicama i drugim izložbenim prostorima te na likovnim kolonijama.

Fotografijom se bavi od srednje škole, aktivnije od 2008., kada postaje članicom Fotokluba Zagreb. Od tada redovito sudjeluje na klupskim i drugim skupnim izložbama fotografije, na žiriranim izložbama fotografije, posebno visokorangiranim međunarodnim izložbama pod pokroviteljstvom FIAP, međunarodne federacije fotografskih umjetnosti, kao i PSA. Do sada joj je 177 fotografija primljeno 272 puta na natječajne izložbe, od toga 153 puta na 68 FIAP salona, a za 16 fotografija primila je nagrade i pohvale. Nositelj je počasnog zvanja umjetnika AFIAP Međunarodne federacije fotografskih umjetnosti. Ovo joj je 13. samostalna izložba fotografija.





Izložba fotografija VINKO ŠEBREK EVIDENCE/D O K A Z I 1998. – 2012.
Galerija Fotokluba Zagreb, Ilica 29/3, Zagreb, 29. 10. – 18. 11. 2013.

Vinko Šebrek- izbornik svjetlosnih zapisa
Vinko Šebrek već godinama svojim okom i kamerama luta i pomno svjetlom odabire najzamamnije motive koje nudi život. Odabire ih, posprema, oprema, kolekcionira i – izlaže.
Ova izložba pred nama definitivno ga potvrđuje kao jednog od najnadarenijih autora naše fotografije. A to, vjerujte, nije mali kompliment!

U kulturi jednog Toše Dapca, pa Janjetovića i inih meštara iz međuraća, te potom "novoklasika" poput Pere Dapca, Marije Braut, Zlate Vucelić (i mnogih, mnogih...), sve do Trbuljakovih "poletovaca", ali i bulumente darovitih "digitalaca", Vinko se Šebrek marom i darom izborio za časno mjesto u društvu uz jednog Tudora i Šurjaka, Pervana i Novkovića, Mjedu i Gattina, Vranića i Bavoljaka i drugih. Njegove fotografije oko nas to zorno potvrđuju.

Mudro odabrani motivi i foto-vrste, tematski sadržaji unutar fleksibilnih ciklusa, uravnotežen omjer crno-bijelih i kolornih uradaka čine ovu izložbu rijetko promišljenom i osmišljenim artističkim činom, u kojem "detalji" (pojedini eksponati) ne gube na efektu i moći, već naprotiv, još izravnije i snažnije zrače sami sobom. Vinko je Šebrek svoj izbor, podijelio u sedam autorskih ciklusa. Ponudio ih na procjenu, ali i na odabir po ukusu. Ukratko ću se opredijeliti za ovo potonje.

Na vodeće bih mjesto smjestio "Krajolike", koje sam naziva "usputnima". Tim mini ciklusom dominira pejzaž s rijekom Koranom uz koju su postrojena poslušna stabla između kojih je samo jedno posebno, izborivši se svojom razbarušenom individualnošću za kutak i trenutak vječno žuđene slobode. Ostatak ciklusa pak čine crno-bijele vinske gorice koje daju naslutiti raskošan kolorit, da bi im na njima mogli pozavidjeti i majstori fotografije u boji.

Impresivan tematski kontrapunkt "Krajolicima" su tematske cjeline "Ocean", a pogotovo "Berlin" iz autorskog ciklusa “Putovanja”, u kojem Šebrek intimistički portretira otuđenost velegrada, poigravajući se gornjim rakursima snimajući građane, a donjim kada "lovi" svemirske kupole iznad njihovih glava.

Posebno mjesto u Šebrekovu opusu zauzima portretna fotografija. U ciklusu “Obiteljski portreti” vrlo su sugestivni (ali i nježni) portreti autorove unuke sa zagonetnim osmijehom. Njima autor potvrđuje svoj afinitet i nepobitan senzibilitet i za tu vrstu fotografije.

Blok koji je nazvao “Ultima forma” kreće se prema finom crno-bijelom grafizmu, ali i prema svojevrsnoj arabeski. No, mene intimno ponajviše uzbuđuje ciklus "Odrazi odraza" u kojem se autor uspio približiti slikarskim efektima začudnosti pritom obilno rabeći mogućnosti proizašlih iz sraza tehnike kolora, ali i "dijaloga" motiva sa svojim odrazom u vodi, staklu...

I da rezimiram, držim da je ova izložba značajan korak naprijed u umjetničkoj karijeri Vinka Šebreka. Stoga, od srca čestitam.

Tahir Mujičić


Umjesto životopisa
Naslov izložbe: Evidence/ Dokazi, sastoji se iz engleskog naziva - Evidence i njegovog hrvatskog prijevoda - Dokazi. Naslov i zamisao postave izložbe posudio sam iz knjige poznatog američkog fotografa Richarda Avedona (1923.- 2004.) u kojoj su uz veliku retrospektivu njegovih fotografijia izlaganih na izložbama u Whitney Museum of American Art u New Yorku, u razdoblju 1944. do 1994. godine, prikazani njegov život, fotografska karijera i fotografski uspjesi.

Ova izložba priređena je povodom mog dobivanja počasnih zvanja AFIAP i ESFIAP - Međunarodne federacije fotografske umjetnosti (AFIAP - umjetnik FIAP-a: Artist the International Federation of Photographic Art; ESFIAP - Odličnik FIAP-a za posebne zasluge – Excellence FIAP for Services Rendered).

Riječ je o retrospektivi mojih (ne svih) najuspješnijih fotografija koje su prihvaćene i nagrađene na međunarodnim natječajima raznih organizatora iz Hrvatske i svijeta pod pokroviteljstvom FIAP-a, u vremenu od 1998. do 2012. Uz spomenute fotografije izložen je i dio meni najdražih fotografija s kojima nisam nastupao na navedenim natječajima. Izloženo je 40 pojedinačnih fotografija, jedan kolaž sa 7 fotografija i 4 triptiha (12 fotografija), kao jedan dio Dokaza, dok je drugi dio Dokaza za moje dobivanje počasnih zvanja izložen na posebnom panou. Na njemu su izložene preslike plaketa AFIAP-a i ESFIAP-qa, diplome i nagrade za pojedine fotografije, isječci iz tiska i s internetskih stranica, popis (evidencija) mojih radova prihvaćenih i nagrađenih na izložbama FIAP-a, članci iz kataloga i slično.

Izložbu sam oblikovao u sedam autorskih ciklusa: Ultima forma, Zapisi sa putovanja (Ocean, Berlin, U pijesku faraona), Urbane vertikale, Usputni krajolici, Zagrebačkim ulicama, Obiteljski portreti - Barbara i Odrazi odraza. Svaki ciklus pojedinačnih fotografija, triptisi i kolaž napravljeni su kao autonomne jedinice i postavljeni tako da korespondiraju u dijalogu sa susjednom skupinom, a na kraju i s cjelinom izložbe.

Osnovni cilj i poruka ove izložbe je potaknuti i ohrabriti druge, posebno mlade, autore da svojim radovima sudjeluju na natječajima pod pokroviteljstvom FIAP-a, kako bi provjerili i verificirali svoje stvaralaštvo, promicali umjetničku fotografiju našeg kluba, kao i fotografiju zagrebačkih i hrvatskih autora kod nas i u svijetu.

Vinko Šebrek


Impresum: Koncept izložbe: Vinko Šebrek i Zlatko Rebernjak - Likovni postav: Zlatko Rebernjak - Tehnički postav: Čedomil Gros, EFIAP; Biljana Knebl, AFIAP; Neda Rački, EFIAP/b; Senka Jurković Gros i Stanislava Šebrek - Tekstovi u katalogu: Tahir Mujičić i Vinko Šebrek - Lektura i korektura: Milan Rupić.prof - Dizajn kataloga: Biljana Knebl - Produkcija: Fotoklub Zagreb. Organizator: Fotoklub Zagreb - Za organizatora: mr.sc. Damir Tiljak, predsjednik