arhiva vijesti

PROGRAM KLUBA SUFINANCIRA GRAD ZAGREB


MEĐUNARODNI PROGRAM KLUBA SUFINANCIRA MINISTARSTVO KULTURE RH


Zagreb salon

 

izložba fotografija dobitnika Efiap-zvanja Biljane Knebl i Čedomila Grosa

U sklopu programa promocije fotografskog stvaralaštva svojih najuspješnijih članova u autorskoj, odnosno izlagačkoj fotografiji, Fotoklub Zagreb priređuje dvije samostalne izložbe svojih članova - Biljane Knebl i Čedomila Grosa u povodu njihovog dobivanja počasnog zvanja “Excellence FIAP” (EFIAP), Međunarodne federacije fotografskih umjetnosti – FIAP. Otvorenje izložbi najavljeno je za utorak, 20. listopada u 19:30 sati, a njihove teme, cilj i sadržaj pobliže su objašnjeni u člancima njihovih kataloga, koje potpisuju Milan Rupić i Vinko Šebrek.

Oboje autora spadaju u sam vrh autorske fotografije Fotokluba Zagreb. Za ove izložbe odabrali su najbolje fotografije iz svojih cjelokupnih opusa, zapravo vrhunce svog stvaralaštva. Riječ je o fotografijama koje su prošle najstrože međunarodne selekcije eminentnih svjetskih majstora fotografija,- članova žirija, odnosno o fotografijama koje su primljene ili nagrađivane na međunarodnim salonima fotografije i fotografskim izložbama pod pokroviteljstvom FIAP-a. U njima se prikazuje sva širina, raznolikost i induvidualnost njihovog umjetničkog stvaralaštva nastalog u godinama bavljenja izlagačkom odnosno autorskom fotografijom. Otuda je i cilj ovih izložbi, da se uz prikaz vrhunaca njihovog stvaralaštva, u kontekstu svih dosadašnjih izložbi nositelja počasnih FIAP-ovih zvanja - članova Kluba, sagleda i promišlja doseg sveukupnog autorskog stvaralaštva Fotokluba Zagreb.

Biljana Knebl je pomnim odabirom svojih najuspješnijih fotografija ponovno skrenula pozornost na sebe i svoje fotografsko stvaralaštvo. Pred nama se redaju fotografske slike koje su u proteklih sedam godina obilježile njeno stvaralaštvo i koje nam otkrivaju njezin istančani umjetnički izričaj i različitost stvaralačkog pristupa, koji se kreće od reporterskog bilježenja stvarnosti do osmišljenih koncepcija i fascinantnih zaokruženih tematskih cjelina.

Težište ove izložbe je na fotografijama koje je snimila na brojnim putovanjima po raznim zemljama svijeta, u kojima pokazuje svoje sposobnosti i znanja za reportersko bilježenje stvarnosti, posebno ističući aktualnost, posebnost izabranih motiva i prizora, spretnost i brzinu reagiranja kamerom, inventivnost i istinitost.

Otuda i naslov i sadržaj članka prof. Ivana Rupića u katalogu izložbe ”Biti u pravo vrijeme na pravom mjestu”, u kojem dočarava značajke same izložbe: ”Gdje god pošla i gdje god se zatekla, Biljana je spremna fotografirati. To znači da po svijetu, uključujući i grad Zagreb u kojem živi, ne hoda „zatvorenih očiju“, zadubljena u misli i pognute glave pritisnute težinom svakodnevice. Ona znatiželjno promatra svijet oko sebe, precizno uočavajući ono što jučer na istom mjestu nije vidjela ili osjetila da bi to bilo vrijedno zabilježiti fotoaparatom. Jer tada „to nije bilo to“. Nisu se poklopili (pravo) vrijeme i mjesto….Upravo u tomu što na fotografijama Biljana Knebl gotovo redovito osjećamo da se ona našla u pravo vrijeme na pravome mjestu, leži njihova ljepota, zanimljivost i privlačnost. Bilo da se radi o snimkama arhitekture, prirode ili ljudi u zanimljivim situacijama i pozama, uhvaćenih, fotografije Biljane Knebl privlače pozornost gledatelja. Fotografski jezik kojim Biljana Knebl progovara kroz svoje fotografije nije ekskluzivan i razumljiv tek manjem broju fotografskih znalaca. Takvi će, možda, njezin izričaj proglasiti preprofanim, već vidjenim. Međutim, ljudi koji vole fotografiju, a i sami su sposobni uočiti dobar fotografski motiv, njezine će fotografije doživjeti kao stvarni isječak iz života.”

Čedomil Gros je na sličan način za svoju izložbu odabrao najuspješnije fotografije nastale u posljednjih desetak godina. Njima želi predočiti širinu svog stvaralačkog opusa, koji se kreće od portreta, prikaza ljudi u različitim životnim situacijama, akta fotografije, arhitekture, prirode, urbanog i prirodnog pejzaža, life fotografije, apstrakcije, pa do različitih kreativnih pristupa i tehnika, opusa u kojem se susreću različita osjećanja, raspoloženja, melanholija, radost, ljubav, odnosno opusa u kojem se prepoznaje njegov stav prema svijetu, čovjeku, životu, prolaznosti i neponovljivosti, realnost i nadrealnost zbilje oko njega i u njemu samom. Njegove fotografije su znakovita kreativna ostvarenja koja imaju priču i koja navode promatrača na razmišljnje i propitivanje i kao takva posjeduju istovremeno elemente umjetničkog, informativnog i dokumentarnog. Za Čedomila Grosa fotografija nije samo umjetnost ili dokument, već i snažno komunikacijsko sredstvo, pa su tako često u fokusu njegova stvaralaštva obični ljudi, njihov svakodnevni život i njihove sudbine, tj. općenito život, a koje bilježi svojim već poznatim reporterskim pristupom u kojem se prepoznaje njegov istančan osjećaj za atmosferu i njegova sposobnost za prepoznavanje trenutka vremena obogaćenog važnim likovnim i idejnim značenjima.

Na kraju valja reći i to da oboje autora govore modernim jezikom fotografije, čija se vrijednost ogleda u otvorenosti, istinitosti, suptilnosti i sposobnosti njihova izričaja i izražavanja, koji obične motive i prizore pretvaraju u komunikaciju i u izvore informacije i umjetničkog užitka. U njihovom stvaralaštvu, koje nastaje pod istim okriljem, ima i sličnosti i razlika. Simultanim promatranjem ovih izložbi, pokazuje se koliko stvaralaštvo svakog pojedinca nije vezano za bilo kakve kanone, pravce, i stilove.

Umjetnost je stvaranje i odvija se paraleno sa stvarnim životom. Za ove istaknute autore, članove Fotokluba Zagreb, fotografska umjetnost i stvaranje nisu samo cilj, već i put koji nastavljaju i dalje. I dalje stvaraju nova djela, pripremaju nove izložbe, sudjeluju na mnogim međunarodnim izložbama fotografije, oblikuju promotivne materijale, postavljaju izložbe, pomažu i upućuju druge članove Kluba u tajne dobre fotografije, čitaju, proučavaju, kreiraju.

Vinko Šebrek, AFIAP, ESFIAP

Milan Rupić, professor